fbpx
Retail > HEMA
Logo Hema

HEMA

HEMA deelde de wens om focus te leggen op de nieuwe strategie, en dan vooral geconcentreerd op de 5e klantbelofte, de ‘G van gezellig’. HEMA wil dat klanten winkelen bij HEMA als gezellig ervaren, zodat ze graag (terug)komen en meer uitgeven. Het klantgericht gedrag moest duurzaam worden verbeterd, dus niet een kortstondige boost krijgen, maar structureel beter gaan. Vanuit deze klantwens heeft &beyond in samenwerking met HEMA het Hi5 programma opgezet; een programma gericht op medewerkers en voor klanten; het zijn immers de medewerkers, onder begeleiding van hun manager, die het klantgericht gedrag tot stand brengen in de winkel. Om extra energie in het programma te krijgen, hebben we gebruik gemaakt van de belangrijkste commerciële perioden van het jaar; in aanloop naar zo’n ‘event’ komt een zetje in de rug vaak goed terecht.

Met ons programma hebben we ons gericht op de belangrijke klantmomenten in de winkel:

  • Het Warme Welkom
  • Fans creëren op de winkelvloer
  • Verrassen aan de (zelfscan)kassa

Dit zijn herkenbare momenten voor medewerkers én klanten waardoor we ons programma praktisch hebben kunnen insteken.

HEMA 1-2-3 LeerApp
HEMA Hi5 Visual

Binnen de belangrijke klantmomenten hebben HEMA en &beyond goed kunnen vaststellen waaraan in het programma gewerkt moest worden. Vanuit eerdere mystery onderzoeken kwamen de volgende onderwerpen naar voren:

  • Warm welkom: Begroeten; Welkom voelen; Mandje aanbieden
  • Fans creëren op de winkelvloer: Zoekende klant aanspreken + Meelopen + Meedenken & Afscheid nemen; Plezier hebben
  • Verrassen aan de kassa: Begroeten; Positief verrassen; HEMA klantenpas aanprijzen; Afscheid nemen aan de (zelfscan)kassa

Vanuit eerdere mystery onderzoeken konden hier ook scores op worden berekend. Er is ook een gezelligheidsscore berekend uit eerder mystery onderzoek. Met de mystery rondes tijdens het programma kon hiermee ook worden beoordeeld of er vorderingen werden gemaakt op ‘gezellig winkelen’. Aan de 3 klantmomenten en gezellig winkelen is vervolgens ook verbeterdoelstelling gekoppeld.

&beyond ontwikkelde het Hi5 programma voor HEMA met hierin onder andere:

  • Workshops: zowel een thema-workshop met als onderwerp de ‘G van gezellig’ als workshops die gaan over leiding geven in een gezellige en klantgerichte omgeving.
  • QuickFix bezoeken: aangekondigde transparantie inspiratiebezoeken uitgevoerd door ervaren Retail adviseurs, waarbij samen met het winkelteam de winkel wordt doorlopen, zaken direct met elkaar kunnen worden gefixt en tips & trics worden uitgedeeld op een motiverende en inspirerende wijze.
  • Mystery bezoeken met directe feedback: voortgang op de KPI’s met betrekking tot klantgericht gedrag in kaart brengen en verdere verbeteracties initiëren.

Ondersteunende tools:

  • QuickFix app om op locatie met interne checks, uitgevoerd door HEMA medewerkers, de winkel op 100% te zetten en te houden
  • 1-2-3 LeerApp: een app waarmee op een leuke en eenvoudig manier digitale leerstof wordt aangeboden aan alle medewerkers.

Na een jarenlange status quo zijn, naar aanleiding van het Hi5-programma, een aantal belangrijke aandachtspunten in beweging gekomen. Zo is er duidelijke progressie geboekt op de KPI’s Fans creëren op de winkelvoer en Verrassen bij de kassa. Daarnaast is ook de gezelligheidsscore flink verbeterd.

Zie hiervoor ook het bovenstaande overzicht.